Decentraal en circulair zuiveren

Carlo CU-ImpactLogo-in-vierkant-RGB.jpg
Door Carlo van Dijk, ChristenUnie op 17 september 2024 om 14:03

Decentraal en circulair zuiveren

Op 13 september bezocht de fractie de wijk Noorderhoek in Sneek. Tien jaar geleden is een samenwerking van onder andere Wetterskip Fryslan, de gemeente en woningbouwcorporatie Elkien het project Waterschoon gestart.

De fractie bracht het bezoek in verband met de visie op afvalwaterzuivering die in deze periode in het Algemeen Bestuur besproken wordt. In die visie is aandacht voor innovatie, decentraal zuiveren en drinkwaterbesparing. Maar hoe ziet dat er in de praktijk uit?

Het project Waterschoon toont aan wat er mogelijk is. Door gebruik te maken van vacuumtoiletten en GFT-vermalers, zorgen de bewoners van de ruim 200 aangesloten woningen voor een constante stroom van afval. Het geconcentreerde afvalwater kan daardoor in een klein zuiveringsgebouw in de wijk effectief worden gezuiverd. Het vermalen GFT-afval wordt omgezet in biogas en teruggeleverd om de woningen te verwarmen.

Wetterskip Fryslan is erg positief over het project. Het project helpt drinkwater te besparen, maakt afvalwater weer goed schoon, wekt energie op en reduceert de CO2-uitstoot.

Vanwege de kleine schaal is het project verhoudingsgewijs nu duurder dan de grootschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties aan de randen van dorpen en steden. Berekeningen laten zien dat deze manier van zuiveren vanaf een omvang van ongeveer 3000 woningen financieel interessant is.

Bekijk hier een korte animatie over het project en hoe het als inspiratie diende voor een grote woonwijk in Helsingborg (Zweden).

Labels: , , , ,